Kitenation.seLokala surfsnack. Vem surfar var och när?Stockholm/UppsalaGålö Kitebeach/Gålö Havsbad- Kiteförbud råder tillsvidare!
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
Skriv ut
Författare Ämne: Gålö Kitebeach/Gålö Havsbad- Kiteförbud råder tillsvidare!  (läst 1199 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jens Utbult
KN-o-holic

Antal inlägg: 201

« Svara #15 skrivet: 2010,Juli 24, 16:30 »

Reglerna var jävligt enkla. Ingen kitning på badstranden under sommarmånaderna. Sen fattar jag inte varför man absolut måste köra där det var förbjudet. Stranden vi hade fått tilldelat var faktiskt helt ok.

Ska fan motionera att klubben köper in tjära och fjädrar till idioterna som ställde till med det här.
Loggat

Team Frost
snyggast i neopren

0707-828243
mlkman
Skye

Antal inlägg: 1 864

Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2010,Juli 24, 21:59 »

Jag föreslår att Gålö havsbad ringer polisen när det finns individer som äventyrar andras säkerhet. Tex om ni anser att jag gör det när jag kitar där nästa gång.

När vi ändå pratar om föreningen. så här tycker jag - Höj årsavgifterna.
Skapa en nationellt medlemskap för företag som vill vara med och stötta sporten i Sverige. Seriösa företag vill hålla sporten levande i hela Sverige och hjälper säkert till med pengar som gör skillnad. En större gemensam kassa skapar bättre förutsättningar än vi individuellt kan bidra med från respektive butik/skola etc.

Lägg pengarna på jurister tillsammans med alla andra föreningar runt landet. Ge dem uppdrag att reda ut reglerna och driva frågorna på kompletterande sätt till hur alla föreningar själva kan arbeta...
Loggat

Prylarna och Surfet.
Butik och skola i Stockholm. Surfbuss till hela Sverige. Testa, häng och res med oss.
www.surfbussen.nu / webshop: www.kitekraft.se
Broschan
KN-o-holic

Antal inlägg: 1 276

« Svara #17 skrivet: 2010,Juli 24, 21:59 »

Oavsett om det finns badande eller ej? Även på höst/vinter/vår? Ursäkta men jag tror det finns många där ute som vill ha klara riktlinier.

Det har suttit en sticky i Stockholmsforumet under många års tid, som precis nu togs bort pg.a att förbudet kom och den innehöll väldigt tydlig information

Och nej det var bara en period över sommaren som reglerna gällde.
« Senast ändrad: 2010,Juli 24, 22:02 av Broschan » Loggat

Surfstore - BEST kiteboarding
[ STOCKHOLM KITEBOARDCENTER ]
IKO certifierade kitekurser
DEMO - KURSER - CAMPS
Jari
Färsking
*

Antal inlägg: 4

« Svara #18 skrivet: 2010,Juli 24, 23:36 »

Oavsett om det finns badande eller ej? Även på höst/vinter/vår? Ursäkta men jag tror det finns många där ute som vill ha klara riktlinier.

... gällde? Förbudet eller reglerna? När hävs förbudet och av vem eller gäller det för alltid? Är det Skärgårdsstiftelsen som är markägare som bestämmer det eller är det länsstyrelsen? Kan det verkligen vara nå´n som "driver" Gålö havsbads camping?

Som mlkman skriver så är det vettigaste att de som tycker att någon bryter mot en lag eller föreskrift ringer polisen, så fungerar det ju förövrigt i Sverige. Det kommer alltid finnas folk som inte bryr sig om regler...

Jag är nybörjare på kite och vill gärna kunna vara på Gålö i framtiden. Kan man hjälpa till på nå´t sätt?
Loggat
jenselias
Skye

Antal inlägg: 1 626

Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2010,Juli 25, 12:05 »

Underliga resonemang här om polis, jurister och annat. Det är ju en jäkla skillnad på kriminella handlingar och i övrigt ansvarslöst och potentiellt (livs)farligt agerande, för 3:e man. Vi bor ju i Sverige och här är har vi hittills inte tvingats skriva listor på allt man inte får och allt man måste uppfylla för att ev. juridiskt ansvar inte ska leda till hutlösa stämningar etc. I stället förutsätter vi att människor tar eget ansvar för sina beslut och sitt agerande. Jag vill inte bo i det land som Milkman beskriver.

Till att börja med spelar det ju inte någon roll vad det är för en spot. Att köra kite så att det går ut över andra, ickekitare, och deras känsla för sin säkerhet är alltid direkt fel. Att de som driver stället väljer att förbjuda alla, när enstaka gör fel, är nästan lika dumt men svårt att hantera. Vi som grupp måste ta ansvar och säga till de, av oss, som sköter sig illa för vår egen skull.

Att alla som surfar på Gålö också läser det mesta som står här på KN är väl inte så troligt, även om det gäller de flesta. Som grupp måste vi vara måna om så goda relationer som möjligt med de som äger eller sköter marken/anläggningarna och försöka hitta lösningar den vägen.

Om vi nu inte har ordentliga skyltar med info redan på vägen från parkeringen (vilket skulle vara bra), så måste vi som har koll på spoten sköta vårat eget "polisande" och i så hög grad som möjligt innan "brott" begås. För att var och en av oss som vill ska kunna fortsätta köra på Gålö, måste vi mangrannt vara med och informera de på plats som inte vet vad som gäller. Att vi sen tydligen också måste informera om vad som är självklart var man än surfar är minst sagt sorgligt.

Vi (klubben) har ju tidigare haft en mycket bra relation/diskussion med campingen, vilket då ledde till zonen etc idag. Sedan ett tag är det inte skyltar på båda stolparna på stranden och mycket mer skulle kunna göras för att bättre informera både kitare och andra. För om de som badar också kan ta del av reglerna tror jag deras kritik/rädsla minskar. Men det är nog vi som måste påpeka att skylt saknas och vad vi borde göra mer. Precis som med skyltarna så är det nog mycket troligt att sedan camping, Skärgårdsstiftelse eller kommun skjuter till pengar för att genomföra det konkret med skyltar, bojar och infotavlor etc. (Annars är det en vettig anledning till höjd medlemsavgift. Gick de till juristarvoden skulle jag lämna klubben.) Sen måste vi nog vara beredda att delta med arbete etc. Vinsten i form av surf med markförvaltarens goda minne tycker jag är jäkligt värt det.

För egen del har jag tagit en hyfsad del av mitt ansvar för detta under några år i styrelsen och jag deltar vidare gärna på arbetsdagar och liknande. Att agera ansvarigt som "local" är oftast ett trevligt sätt att träffa nya surfare på stället och ofta har jag försökt göra min del. Vi får sluta räkna sekunder på vattnet, slappna av och ta lite ansvar för våra spots. För min del ska jag åtminstone försöka förbättra mig ytterligare på det senare.

=:-) Jens
Loggat

Whenevever the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. - Sri Chinmoy Ghose
Broschan
KN-o-holic

« Svara #20 skrivet: 2010,Juli 25, 16:51 »

... gällde? Förbudet eller reglerna? När hävs förbudet och av vem eller gäller det för alltid? Är det Skärgårdsstiftelsen som är markägare som bestämmer det eller är det länsstyrelsen? Kan det verkligen vara nå´n som "driver" Gålö havsbads camping?

Som mlkman skriver så är det vettigaste att de som tycker att någon bryter mot en lag eller föreskrift ringer polisen, så fungerar det ju förövrigt i Sverige. Det kommer alltid finnas folk som inte bryr sig om regler...

Jag är nybörjare på kite och vill gärna kunna vara på Gålö i framtiden. Kan man hjälpa till på nå´t sätt?
Ja du är mer än välkommen att delta i klubbens åtaganden, det finns alltid saker att göra.

Kolla på första sidan av den här tråden och läs det som "Gålöhavsbad" d.s.v Johan som är ansvarig där nere, skriver så får du delvis svar på din fråga.

Ja att jag skrev "gällde" och inte "gäller" är för att det nu blivit ett förbud och stickyn gällde fram tills dess det inträffade.

Om vi sedan fortfarande kommer kunna ha en dialog med de på Gålö återstår ju att se.
« Senast ändrad: 2010,Juli 25, 17:03 av Broschan » Loggat

DEMO - KURSER - CAMPS
MartinE
Färsking
*

Antal inlägg: 22

« Svara #21 skrivet: 2010,Juli 26, 16:17 »

Jag blir lite orolig att detta sprider sig, kan någon fler bekräfta att Schweizerbadet också är helförbud på?

Referens: http://www.kitenation.se/kn/forum/index.php?topic=9139.msg59125#msg59125
Loggat
gmb
KN-o-holic

Antal inlägg: 155

trimmarn

« Svara #22 skrivet: 2010,Juli 26, 16:54 »

Det är inte enkelt att vara kiteare i Stockholm.
Loggat

it´s not the size of the waves, it´s the motion of the ocean..

Cabrinha Crossbow 11
Cabrinha S-Quad 5.9
RRD Poison contest
www.skidsport.nu
Lima-ko
Färsking
*

Antal inlägg: 37

Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2010,Juli 26, 23:25 »

Jag är lika förvånad som de andra som var där och körde, skedde det någon incident eller kom förbudet för att folk inte kunde hålla/tappade höjd och således hamnade i badviken?
Loggat
Chohoo
KN-o-holic

Antal inlägg: 230

Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2010,Juli 27, 11:23 »

Jag är lika förvånad som de andra som var där och körde, skedde det någon incident eller kom förbudet för att folk inte kunde hålla/tappade höjd och således hamnade i badviken?

Det stämmer. Eftersom situationen var känslig sedan förra året, bröts den tidigare överenskommelsen när det kajtades i badviken ... oavsett orsak.
Loggat

Stockholm Kiteboard
Lagominläggare
**

Antal inlägg: 75

« Svara #25 skrivet: 2010,Juli 27, 12:21 »

Klubbens högsta prioritet är att skapa utrymme för kitesurfing i Stockholmstrakten. För att vi ska kunna utöva kitesurfing i harmoni med andra strandintressenter, krävs tydliga riktlinjer för kitesurfare. Klubben behöver också ha en bra dialog med myndigheter och ansvariga för tomtägarföreningar. För att skapa goda förutsättningar för denna dialog är det till stor hjälp om alla respekterar förbudet på Gålö och även våra tidigare rekommendationer för Dalarö. Vi fortsätter vårt arbete och fortsätter också att informera om arbetet här på Kitenation.

MVH

Stockholm Kiteboardklubb
genom Johan Ekroth, sekreterare
Loggat

Stockholm Kiteboard
sthlmkiteboard@kitenation.se
Medlemsavgift: 50 SEK
Pg 21 08 23 - 1
Lima-ko
Färsking
*

Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2010,Juli 27, 15:52 »

Jag förstår självklart att man inte får äventyra andras säkerhet när man kajtar, oavsett spot, och egentligen oberoende vilken sport man utövar.
Dock är det inte så svart och vitt som många verkar tro.
Gålö är (trots att många förnekar det) förmodligen världens sämsta spot, vad det gäller vindriktning. Vrider det några grader åt fel hål är det kört, även fast det blåser kuling.

I praktiken betyder det att man kan ligga och börna med bra tryck långt ut. Helt plötsligt vrider vinden, man tappar tryck och således även höjd. Man hamnar farligt nära badviken, då finns det 2 saker att göra...
Alternativ 1:
Är det soligt (tror dock aldrig det skett samtidigt som rätt vindriktning och tillräckligt stark vind har infunnit sig) och/eller badare bodydraggar man (med gott avstånd från badare), alternativt göra en self rescue och simmar, tillbaka till kitestranden.
Alternativ 2:
Är det dock mulet och blåsigt, alltså svinkallt och inte en badare i hela Haninge (som det var i fredags) skulle jag dock harva ett tag till i hopp om att vinden vrider igen.

Alternativ 2 var det många, mig själv inkluderat, som tillämpade i fredags.
För en ickekajtare kan alternativ 2 uppfattas som att vi att kajtar i badviken när vi i själva verket gör allt för att komma därifrån. Och om vi inte lyckas går vi lugnt och sansat, med full koll på draken, upp så nära kiteviken som möjligt, landar kajten och packar ihop.
Jag tycker inte alternativ 2 är att äventyra andras säkerhet, nej inte ens att påverka deras känsla av säkerhet, det är ju ingen där...
Så en parentes i reglerna tycker jag verkligen vore på sin plats.
« Senast ändrad: 2010,Juli 27, 16:00 av Lima-ko » Loggat
Kitesurfaren
Färsking
*

Antal inlägg: 14

« Svara #27 skrivet: 2010,Juli 27, 18:38 »

Då är det ju kanske bra om Campingen får ta del av den informationen som Lima-Ko berättar, att det var en olyckshändelse och ingen medvetet har kört inne i badbukten?
Loggat
Lima-ko
Färsking
*

Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2010,Juli 27, 19:21 »

Jag kan självklart enbart tala för min egen sak men jag är av uppfattningen att ingen egentligen vill hamna inne i badviken. Det handlar mer om att man hamnar där till slut för att vinden (alltid!?) vrider lite efter ett tag.

När jag gick upp hade det vridit rejält (att döma av flaggorna vid parkering nästan rak N, nästan N-NV) och i stort sett alla som var på vattnet tappade höjd, oavsett storlek kite och bräda.
« Senast ändrad: 2010,Juli 27, 19:22 av Lima-ko » Loggat
Broschan
KN-o-holic

« Svara #29 skrivet: 2010,Juli 27, 20:23 »

Hehe.. Jag förstår vad du menar, men jag drar en liten parallell här till när någon kört rattfull och blir stoppad av snuten: "Polisen: Vafalls!! Ni är ju berusad människa?" " jaaa, jag har druckit 8 starköl, men tänkte bara dricka 2... " Polisen: ahaaa.. ja men då är det OK! Kör försiktigt.."

Jag tror däremot inte några argument i världen hjälper oss i det här läget, när problemet redan är ett faktum och Gålö camping inte längre är speciellt positiva till att vi är där.

Men det är vad jag tror
Loggat

DEMO - KURSER - CAMPS
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
Skriv ut
Gå till: