Sidor: [1] 2   Gå ned
Skriv ut
Författare Ämne: Surf kompis?  (läst 868 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jensa mannen
Färsking
*

Antal inlägg: 9

« skrivet: 2010,Juli 17, 13:52 »

Hej! Jag heter Jens och kommer befinna mig i stockholm resen av sommaren. Jag har studerat kitesurfing väldigt mycket och ska snart köpa mig ett begagnat kit, troligen en 12m bowkite (låter detta som ett klokt val?)

Jag letar efter andra människor som kitar i sthlms området, har kollat med vänner men det närmsta jag kommer är wakeboarding med en kompis båt.

jag har aldrig testat kiteboarding men kör bräda på hjul snö och efter båt, samt så är jag ganska lättlärd. jag har blivit rådd till att ta en kurs och överväger det, dock tycker jag de skulle vara roligare och billigare att hitta någon som jag sen kan dra ut och lära mig surfa med när jag köpt min egen rigg. kanske smart att börja i lätt vind på land?

jag bor just nu på gärdet, är 26 år med öppet sinne!

hör av dig!
« Senast ändrad: 2010,Juli 19, 14:19 av Jensa mannen » Loggat
Mic
KN-o-holic

Antal inlägg: 117

« Svara #1 skrivet: 2010,Juli 18, 09:53 »

Låter kul att du vill börja med kiteing! Bra att du läst på och är lättlärd också. Du kommer garanterat att få en massa skoj när vinden ligger på och du lärt dig grunderna.  MEN - du SKA gå en kurs!!

Att sticka ut och lära sig själv med 12a är livsfarligt både för dig och alla inom minst en halvcirkel på 100 radie från dig! Det räcker att sätta en 2.5a i händerna på en oerfaren för att mindre incidenter ska hända – en 2.5 kan ledigt dra om kull dig och även lyfta dig om du är oerfaren och inte beredd på vad som händer i olika situationer. En 12a kan lyfta dig åtskilla meter upp och sedan släppa dig handlöst, eller för den delen släpa iväg dig i hög hasighet över marken. Skulle du kracha kiten in i en person så kan du räkna med rejäla personskador, och spända kitelinor är sylvassa och kapar det mesta som kommer i dess väg när kiten har lite fart. Att ge sig ut på en spot i trånga mälardalsområdet utan att först kunna flyga draken på ett säkert sätt KOMMER att leda till olyckor – och i förlänglinen olika typer av förbud som drabbar hela sporten.
Loggat

Skye
Global Moderator
Skye

Antal inlägg: 3 078

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010,Juli 18, 10:34 »

Lyssna på Mikael. Risken finns att du skadar dig. Ännu värre är dock att du skadar andra.

Bespara dig frustrationen, utsätt inte dig för risken, förstör inte för andra..  Leende (smiley) ...vi hjälper dig att kitesurfa. Om du är lättlärd så borde det gå rätt fort...Du får dessutom internationellt körkort på det...

Loggat

[ STOCKHOLM KITEBOARDCENTER  ]
IKO certifierade kitekurser
DEMO - KURSER - CAMPS
Broschan
KN-o-holic

Antal inlägg: 1 276

« Svara #3 skrivet: 2010,Juli 18, 20:45 »

Storlek 9 och 12 är det vanligaste folk har i sitt quiver, sen spelar årsmodell en mindre roll när man är ny men köp inget som är för gammalt och slitet så bör du vara safe.
Det där med att lära sig själv funkar bra sålänge man inte går ut i för starka vindar och inte har några andra runtomkring sig att ta hänsyn till... ännu bättre är om du har med dig någon som kan hantera grejerna.
Har du inte det så är nog den bistra sanningen den att det börjar bli tung belastning på våra mest besökta stränder i Stockholm och utan handfasta kunskaper i hantering kan det innebära katastrof om det vill sig illa, nu är det ju även "varningsflagg" på en av våra bästa stränder så.. ta det piano + polare eller ta en kurs.
Loggat

Surfstore - BEST kiteboarding
[ STOCKHOLM KITEBOARDCENTER ]
DEMO - KURSER - CAMPS
Jensa mannen
Färsking
*

« Svara #4 skrivet: 2010,Juli 19, 13:58 »

Tack för alla tipsen och råden om båder drakar och kurser. Och tack för att ni skriver på ett ömsint sätt och är förstående!

om det är någon som har ett bra sätt med grejjer att sälja så hojta till så kan jag köpa.
Jag tänkte att jag kanske ska börja lära mig på gärdet när de är svag vind och ha kiten på max depower så jag kan lära mig hantera draken på ett säkert sätt.

Jag förstår att de är väldigt starka krafter som man har och göra med och att det lätt kan bli farligt om man är oförsiktig eller oerfaren, precis som med många andra extremsporter.
Om de är någon som är erfaren och vill följa med och komma med tips och råd så skicka ett pm här så hör jag av mig.

Jag skulle gärna vilja gå en kurs, men jag tycker de är såå förbannat dyrt och jag förstår att de ska täcka löner, utrustning, försäkring, osv. men ändå. är det samma priser om man kör med sin egen utrustning? eller kan man få de billigare då? som jag förstår så är det en del här som håller en del kurser själva.

« Senast ändrad: 2010,Juli 19, 14:08 av Jensa mannen » Loggat
Jables
Färsking
*

Antal inlägg: 43

« Svara #5 skrivet: 2010,Juli 19, 15:31 »

säg till vilken dag du planerat att ställa dig på land med en 12m kite och träna för första gången så ser jag till att ta mig ur stockholms län den dagen för att inte riskera livhanken.

Ärligt talat, det är rätt och slätt hänsynslöst att göra något sådant, som tidigare nämnts borde du verkligen ta en kurs för oavsett hur lättlärd du är kan allt du läst i teorin aldrig omsättas i praktiken utan någon som verkligen kan lära ut. Jag vägrar t.o.m. att lära mina närmsta vänner som vill börja för det är helt enkelt för farligt.

Lycka till!
Loggat
Plåtslagarn
Lagominläggare
**

Antal inlägg: 55

« Svara #6 skrivet: 2010,Juli 19, 15:55 »

jag tog ingen kurs. funkade jätte bra. och jag tycker inte jag va hänsynslös. men jag stod på ängar länge och det tog rätt många timmar innan det börja funka. men det va as kul att leka på ängen efter jobbet.körde även massa på sjöarna i vinter med skidor. men klart det är bra med kurs.100%bra. men känndes jobbigt. jag har en god vän som har bra kolla som hjälpte mig och många timmar på nätet vart det.  jag rekomenderar kurs.

och det här med farligheten ska bli kul att få uppleva,så jävla farligt har det inte varit än.

men inte är jag hänsynslös.där har du fel. det vill jag nog att du ska ta tillbaka om det är riktat till mig oxå.

mvh robin(fortfarade kook)
« Senast ändrad: 2010,Juli 19, 15:57 av Plåtslagarn » Loggat
Mic
KN-o-holic

Antal inlägg: 117

« Svara #7 skrivet: 2010,Juli 19, 21:51 »

De *flesta* som kör bil på fyllan klarar sig utmärkt. Det betyder inte att det är smart eller bra att köra bil på fyllan. Det betyder inte heller att du ska ta råd av dem som kör bil på fyllan om hur lätt det är och hur bra det går och hur lite farligt det är.

Jag gissar att det *flesta* som lärt sig kita på egen hand har lyckats utan större incidenter. Backa ett decennium så hade du nog inget annat val än att lära dig själv... Men idag, när kurser till rimliga pengar finns lättillgängliga, är det en väl värd investering både i din egen och andras hälsa, samt i din egen utrustning (som du med stor risk riskerar att paja om du inte vet vad du gör).

Vad gäller farlighet så finns det fina trådar här på forumet om allt elände som har hänt erfarna kitare. Min egen erfarenhet säger mig att farligheten slår till när du minst anar det; både jag och frugan har hamnat i incidenter i situationer som vi trodde var enkla.

Jag har full förståelse för att man inte vill lägga ut en massa dyra pengar på kurser på sånt man kan lära sig själv. För min del var kurs en investering som troligtvis sänkte min totala kostnad: Jag fick göra mina första misstag med någon annans dyra kite (och - ja - även du kommer att göra misstag; kites är inte särskilt intuitiva varelser innan du lärt känna dem). Jag fick lära mig vad jag ska tänka på vid utrustningsköp och lärde mig bedöma den utrustning jag tänker köpa (väldigt viktigt när man shoppar begagnat, där man riskerar att köpa något riktigt uselt om man inte vet vad man gör). Dessutom minskade skaderisken och därmed minskar risken för utgifter/minskade inkomster pga skada. Och även om jag gick kurs så var fortfarande mesta lärandet kvar; men jag kunde göra det på säkrare, snabbare och bekvämare sätt.
Loggat

john
KN-o-holic

Antal inlägg: 442

« Svara #8 skrivet: 2010,Juli 19, 23:40 »

Kurs e spilltid...köp en north rhino 16 av mig och kör sedan på gärdet i höst...jag lovar att du kommer få flygtid omg.
Loggat

Ozone Instinct Edge II 13
Ozone Instinct Edge II 9
Ozone Instinct Edge II 7
Ozone Instinct Light 5
North Jamie Pro Small
Broschan
KN-o-holic

Antal inlägg: 1 276

« Svara #9 skrivet: 2010,Juli 20, 18:05 »

Kurs e spilltid...köp en north rhino 16 av mig och kör sedan på gärdet i höst...jag lovar att du kommer få flygtid omg.
..och någon som filmar händelsen
Loggat

Surfstore - BEST kiteboarding
[ STOCKHOLM KITEBOARDCENTER ]
DEMO - KURSER - CAMPS
Jables
Färsking
*

Antal inlägg: 43

« Svara #10 skrivet: 2010,Juli 22, 15:30 »

jag tog ingen kurs. funkade jätte bra. och jag tycker inte jag va hänsynslös. men jag stod på ängar länge och det tog rätt många timmar innan det börja funka. men det va as kul att leka på ängen efter jobbet.körde även massa på sjöarna i vinter med skidor. men klart det är bra med kurs.100%bra. men känndes jobbigt. jag har en god vän som har bra kolla som hjälpte mig och många timmar på nätet vart det.  jag rekomenderar kurs.

och det här med farligheten ska bli kul att få uppleva,så jävla farligt har det inte varit än.

men inte är jag hänsynslös.där har du fel. det vill jag nog att du ska ta tillbaka om det är riktat till mig oxå.

med farligt menar jag relativt sett, klart det är mindre farligt än att basejumpa men mer farligt än att jag lär dem spela mario kart till wii eller hur? Poängen är att det finns en överhängande skaderisk och jag är i alla fall inte villig att riskera att mina polare slår sig för att jag inte har resurserna (typ kites i alla storlekar etc) för att lära dem. Att stå på en äng och träna är givetvis inte hänsynslöst, slå ihjäl sig själv får man göra precis hur mycket man vill... Att däremot flyga runt med en 12a på gärdet tycker jag är hänsynslöst med tanke på hur mycket folk som rör sig där och risken att kapa ett knattelag i fotboll i ett svep (GOOURRAANGAA)
Loggat
Jensa mannen
Färsking
*

« Svara #11 skrivet: 2010,Juli 24, 00:02 »

med farligt menar jag relativt sett, klart det är mindre farligt än att basejumpa men mer farligt än att jag lär dem spela mario kart till wii eller hur? Poängen är att det finns en överhängande skaderisk och jag är i alla fall inte villig att riskera att mina polare slår sig för att jag inte har resurserna (typ kites i alla storlekar etc) för att lära dem. Att stå på en äng och träna är givetvis inte hänsynslöst, slå ihjäl sig själv får man göra precis hur mycket man vill... Att däremot flyga runt med en 12a på gärdet tycker jag är hänsynslöst med tanke på hur mycket folk som rör sig där och risken att kapa ett knattelag i fotboll i ett svep (GOOURRAANGAA)

Jag köpte min kite idag och drog som planerat ut på gärdet, självklart inte när det spelades någon knatte match (tycker nästan att du är korkad som tror något sånt) men för din information så gick det strålande!  Cool, jag fick upp kiten direkt och lärde mig snabbt att styra den, inga skador skedda eller någon som tog illa vid sig (förutom du på forumet möjligtvis.) de var till o med folk som uppskattade det och stannade och tittade på lagom långt avstånd.

Det var dock inte så stark vind när jag körde och detta vad planerat från min sida så att jag kan lära mig stegvis.

Så tack till er som har sagt att det kan vara ok att gå ut själv om man känner att man har koll och kan ta de försiktigt. och också tack till ni som avrått, jag vet ju att ni avråder eller till och med blir upprörda för en god orsak, att ingen ska komma till skada samt att sporten ska ha ett gott rykte. fast att jag nu bestämt mig för att lära mig den hårda och långsamma vägen så har även era råd påverkad mig undermedvetet och jag är säkert mycket försiktigare nu än vad jag skulle vara innan jag läst era inlägg. så tack för att ni bryr er.

hoppas att jag kan komma upp på vattnet snart.  Om det är någon som har en begangnad bräda att sälja 135 -140 cm så är jag intresserad, hör av dig.
 Leende (smiley)
« Senast ändrad: 2010,Juli 24, 13:27 av Jensa mannen » Loggat
Mazie
Färsking
*

Antal inlägg: 4

« Svara #12 skrivet: 2010,Juli 24, 11:06 »

HAHAHAH! Dethär måste vara det skönaste inlägget jag läst på dethär forumet! =)
Sjukt kul..

Kaxigt av dig att testa själv. Det är fan inte lätt. Såhär gjorde jag för att lära mig Kita i.a.f:

Tänkte köpa grejer, skakade ihop en budget, sen fick jag höra att både gear och kurser är billigare i Polen, så jag drog dit o köpte allt och lärde mig surfa under grmma förutsättningar udgeten räckte t.o.m till våtdräkt,två drakar + ett lyxigt spahotell.

Hell heter platsen (serious) Man bor precis vid kitecentrena. Det blåser typ jämt, med perfekt stabil vind. Och så är det djupt till midjan trots att du går mer än 1km ut i vattnet. Vilket gör att det blir mycket lättare/snabbare att lära...

Förstår att du vill spara deg på att inte ta en kurs. Vet inte vad du jobbar med men det lönar sig faktiskt att ta en kurs. Kiten är fucking powerfull! =) Och det är jävligt kul att kunna se vad grenserna går och vad man verkligen kan göra, på så sätt lär man sig jävligt snabbt också. Och får grundkunskaper som gör att du kan utvecklas mycket snabbare sen.

Jag skulle tippa på att det kostar 3000kr att lära sig, Steg 1+2. Sen kan du lära dig resten själv. Totalt sett tar det 2 dagar (effektiv tid på land+vatten = 6h). Sen kan du surfa fram och tillbaka och up-wind om du är lättlärd.
Om man jämför med att lära sig dethär själv? så kommer det ta låååång tid.
Och om man vänder på det och tänker såhär: Om jag hade jobbat på mitt jobb där jag tjänade pengar under den tiden som jag förökt lära mig kita själv och använt dem pengarna till en kurs, så hade du lärt dig snabbare och på så sätt fått ännu mer surftid. På brädan dessutom och under kontrollerade former =)
TIME IZ MONEY!

Lycka till i.a.f =)

Ska ner till polen här snart, man flyger till gdansk från skavsta (45min) sen tar man taxi 1h. Kostar typ 500kr att ta sig dit. MEssa om du vill haka på så sytr vi ihop något Med glimten i ögat (blinkande)
0722-50 96 14
// Martin
Loggat

-------------------
North Rebel - 10
Nort Rebel - 7
Nobile T5 - 133
DarkRider
KN-o-holic

Antal inlägg: 262

Mer kuling åt Svenska folket...

« Svara #13 skrivet: 2010,Juli 24, 12:11 »

Fan Polen låter ju grymt!
Om du ska sticka ner i höst en långweekend kan jag lätt tänka mig att haka på!

/Danne
070-2514655
Loggat

Daniel af Gefle Kiteboarding Association
AST
Lagominläggare
**

Antal inlägg: 55

« Svara #14 skrivet: 2010,Juli 27, 01:27 »

Köp kursen!

Har sett mängder med kitar (inklusive min egen) i träd ock dyl. Tänk på att det är byigt på land. Har sett nya segel rivas på mitten, punkteras, skenat iväg med folk upp i träd, ibland flera drakar i samma träd, nybörjares blick på 5m höjd, ihoptrassalde snurrandes som helikopter rotorer, folk som studsar som en boll i 200m, mängder med ryggplask i hård terräng, har sett 30cm benpipa i saltvatten blandat med avloppsrens och sand på en ö med skottkärra som ambulans..

Jag har utövat sporten i två års tid. Ett år gick åt till att lära mig på egen hand.
En kurs tar några dar och du sparar in allt ovanstående elände. Eller kanske inte allt Glad

Ett alt är att kombinera en resa till ett blåsigt land med en kurs.

The hard way sucks!!!
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
Skriv ut
Gå till: