Sidor: [1]   Gå ned
Skriv ut
Författare Ämne: Kitesurf i Gottskär, Kungsbacka  (läst 373 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MikePunisher
Färsking
*

Antal inlägg: 19

Hemsida
« skrivet: 2010,Maj 05, 13:13 »

Hej.

Vi tänkte passa på att kolla om det är någon som har erfarenhet kring kitesurfning i Gottskär, Kungsbacka. (Medelvind? Launchningsmöjligheter m.m.)

Vi är i nybörjarstadiet inom sporten och tänkte därför kolla om Gottskär lämpar sig för oss. Anledningen till att vi frågar är för vi planerar att åka ner och köra där 13-16 Maj, och vi reser från Söderhamn, Norrland. Så vi har inga möjligheter att kolla upp stället innan vi åker.

Tacksam för synpunkter om detta och ev. andra spots runt detta område.

MVH - Mik
Loggat
jenselias
Skye

Antal inlägg: 1 626

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010,Maj 05, 17:47 »

Här har ni lite info om spots och det: http://spotguide.kicks-ass.net

Jag såg att Gottskär heter Gottskä på spotguiden. För syd och sydväst är det nog Torkelstorp som funkar bäst och är närmast Onsala. För egen del har jag varit vid Torkelstorp en gång när det var för lite vind och har därför ingen vidare erfarenhet att dela med mig i frågan.

Men det är nog inte någon vidare nybörjarspot i Torkelstorp och jag tvivlar på det vad gäller Gottskär också.
Loggat

Whenevever the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. - Sri Chinmoy Ghose
Emil Gustafson
KN-o-holic

Antal inlägg: 211

« Svara #2 skrivet: 2010,Maj 05, 20:51 »

Då skulle jag rekommendera att ni åker till Rågelund. Har faktiskt aldrig varit i Torkelstorp så jag vet inte riktigt hur det är. Men Rågelund är nybörjarvänligt och bra, se bara till att betala för parkering för att hålla den närliggande campingen på bättre humör. (detta är min "hemmaspot" nere på kusten och vill gärna ha den kvar)
Gottskär har jag inte heller kajtat vid men det är nästan bara klippor överallt kring Gottskär vad jag minns.

Själv så ska jag också ner till västkusten (från Gävle) över denna helgen, dock så blir det eventuellt lite längre söderut. Men om ni vill så slå mig en pling, så kanske vi kan mötas upp. Annars så antar jag att vi säkert kommer att träffa på varandra i sommar kring gävle/söderhamn/hudik.

073-61 88 582 / Emil
Loggat
MikePunisher
Färsking
*

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010,Maj 06, 07:55 »

Hej.

Spotguiden är kanon, har läst lite på den men det står inte så mycket om just Gottskär. Det är min far som bygger hus där och han nämnde att det var en massa kitare där under dagarna. Skulle få gratis resa ner, så det är väl bara att åka. :-)

Jag har kollat på Rågelund och det verkar vara helt OK. (Vi skall betala för parkeringen om vi åker dit...) Man är ju lite sugen på att dra ner till Varberg och köra lite. Hur långt söderut skall du Emil? Det vore ju helt klart kul att mötas upp.

Jag måste kolla över vindprognosen innan vi åker ner. Blåser det för lite eller för mycket så stannar vi nog i Norrland. Kiten jag har är 13 kvm och jag har inget komplement just nu. Jag har kollat efter en 9:a, men det ser ut som man får vänta på skattepengarna. Kostar en del. ;-)

Vi får höras lite närmare.

/MIK

Loggat
cortex
Skye

Antal inlägg: 1 851

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010,Maj 06, 14:32 »

Gottskär är helt okej och en av de få spotsen som funkar på NO i de trakterna. Eftersom vinden kommer över land så blir det rätt byigt. Rätt långgrunt och ganska nybörjarvänligt om det inte är fullsmäckat med kitare.

/Kaj
Loggat

http://www.kajtech.nu

“There are Pitts Specials and there are other airplanes. The two should never be confused.”
MikePunisher
Färsking
*

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010,Maj 06, 16:37 »

Har varit ute ett par gånger här i Söderhamn, och sist var det väldigt byigt. Det blir snabbt svårt för oss nybörjare. Man får ju lite mer o tänka på... :-)

Vi kommer nog dra ner ändå, och se hur det funkar i gottskär m.m. Är det för byigt så får vi dra vidare till de andra ställena. Skönt att komma iväg en sväng.

/MIK

Loggat
bahamut
Färsking
*

Antal inlägg: 3

« Svara #6 skrivet: 2010,Juni 11, 21:50 »

Jag älskar kite surfing. Det var så häftigt och avkopplande. Även om det var lite tröttsamt och verkligen hårt i början. Leende (smiley)
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
Skriv ut
Gå till: